Sist endret 13.06.14 14:28
1.2.6
Feilhåndtering
Uniform håndtering og forståelse av feil er viktig for å oppnå høy kvalitet på tjenesten Sikker Digital Post.
Generelt så skal man benytte en fail-fast tankegang. Dette betyr at man skal prøve å identifisere kjente feil og feilsituasjoner så tidleg som mulig i prosessen, slik at man kan gi rask og god tilbakemelding til avsender. I tillegg skal man så langt som mulig benytte standardiserte feilmeldinger og feilmeldingsrutiner i henhold til de standarder som er i bruk der feilen oppstår.
Gruppering av feil
Feil blir gruppert på følgende måte:
Forvaltingsrelaterte og tekniske feil | Forvaltningsemssige feil som for eksempel manglande avtale med sentralforvalter for tilgang til løsningen, eller andre tekniske feil som gjør det umulig å behandle en melding, for eksempel ugyldig utformet XML |
Transportfeil | Feil relatert til transportlaget, for eksempel feil i validering av signatur |
Forretningsfeil | Feil relatert til forretningslaget, som manglende evne til å utføre “bestilt” funksjonaltet som for eksempel varsling |
Prosess for feilhåndtering | Prosess for håndtering av feil |